ثبت نامراهنما

داده های انجمن

ارزیابی محصولات سازندگان داخلی

ورود کاربران

ایمیل
رمز عبور
عضویت
یادآوری رمز عبور

سواحل مکران و فرصت­ های بکر اقتصادی

تعداد بازدید: 910 کد خبر ۵۰۴
تاریخ خبر : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

سواحل مکران و فرصت­ های بکر اقتصادی

مکران از نظر جغرافیایی در جنوب شرقی ایران و مشتمل بر استان­های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در منطقه استراتژیکی قرار گرفته است و به واسطه ظرفیت­های فوق­العاده اقتصادی، امنیتی، دسترسی و ارتباطات منطقه­ ای و بین­ المللی واجد شرایط استراتژیکی برای کشور است که توسعه آن از نظر ارتقای سطح معیشت و رفاه ساکنان منطقه و نیز از نظر سیاسی و اقتصادی می ­تواند منافع ملی زیادی را برای کشور به ارمغان آورد.

به همین منظور روز سه­ شنبه مورخ 09/03/1402 ، از ساعت 15 در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نشستی با حضور نمایندگان اعضای انجمن، اعضای کمیته تخصصی صنعت نفت و هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های اتوماسیون صنعتی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون تشکیل کارگروه مکران و بهره­­ مندی از فرصت­ های ویژه اقتصادی و توسعه کسب و کار مرتبط با فعالیت اعضا در منطقه مکران تشکیل گردید.

در ابتدای این تشست آقای مهندس جلال کاوندی رئیس کمیته تخصصی صنعت نفت انجمن ضمن خوش ­آمدگویی به حاضران در جلسه، به معرفی چرایی تشکیل کارگروه مکران و فرصت­ هایی که در حوزه­ های مختلف اعم از نفت، گاز و پالایش، فولاد، نیروگاه، کشاورزی و شیلات و ... در منطقه­ ی مکران وجود دارد، پرداختند. ایشان فرمودند پیشنهاد تشکیل کارگروه مکران در کمیته صنعت نفت توسط آقای مهندس رشیدی مطرح گردید و اشاره کردند به کتاب «تعامل سازنده با جهان» که توسط علی شمس اردکانی، مرحوم اکبر ترکان، حامد فرنام و سلیمان قاسمیان نگارش شده است که در فصل انتهایی آن به طور مفصل به معرفی مکران پرداخته است. در ادامه به سوابق فعالیت­ کمیته نفت و حضور این کمیته در نمایشگاه­ بین­ المللی نفت تهران و نمایشگاه ساخت داخل عسلویه و کاتالوگی که ویژه این کمیته منتشر شده است، پرداختند.

سپس آقای مهندس رشیدی عضو هیئت مدیره انجمن اشاره کردند که توسعه فضای کسب وکار شرکت­ های عضو انجمن یکی از چهار اهداف اصلی هیئت مدیره در این دوره است از همین رو به واسطه­ ی شرایط ویژه­ ای که منطقه مکران و مشمول تحریم­ های اقتصادی هم نیست، یکی از فرصت­ های مناسب کسب و کار در اکثر صنایع می­ باشد. ایشان در ادامه گفتند فرصت­ های ویژه در صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد، انرژی، صنایع غذایی و ساختمان سازی و راه­ سازی، گلخانه­ ای و ... وجود دارد. در حوزه اتوماسیون صنعتی نیز با توجه به ابعاد و وسعت کار و تعداد پروژه­ هایی که وجود دارد و تا الان 90 واحد پتروشیمی مجوز فعالیت گرفتند، فرصت­ های بسیاری برای اعضا وجود دارد.

در ادامه آقای مهندس خسروی گزارشی از طرح­ها و برنامه­ های توسعه سواحل مکران ارایه دادند. از مهم­ ترین اقدامات و برنامه­ های وزارت نفت به احداث پایانه دوم صادرات نفت ایران و ایجاد مخازن نگهداشت نفت خام و فرآورده در جاسک، انتقال گاز طبیعی از جاسک به عمان و انتقال گاز طبیعی از خط هفتم سراسری به جاسک- از اقدامات وزارت کشاورزی؛ به طرح­ های توسعه حوزه آب و خاک، طرح­ های توسعه حوزه تولیدات گیاهی، از طرح­ های توسعه حوزه تولیدات دامی و طرح­ های شیلات احداث، تکمیل تجهیز بنادر صیادی و مراکز تخلیه صید، احداث زیستگاه مصنوعی پرورش آبزیان- برنامه­ ها و اقدامات وزارت نیرو، طرح­ های توانیر؛ احداث نیروگاه­ های کوچک و پراکنده در منطقه، توسعه شبکه و احداث پست­ های 230/63، 230/132، 132/20 و 63/20، احداث 4 نیروگاه 500 مگاواتی- طرح­ های آب، احداث کارخانه های آب شیرین کن: احداث اجرایی سدهای رابچ ـ کاریانی و سرگان، سدهای ترادان، لند شرقی و غربی سد گابریک، وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ احداث شهرک صنعتی جاسک، احداث واحد فولاد مکران در چابهار، نیروگاه سیکل ترکیبی- وزارت راه و شهرسازی؛ بهسازی راه اصلی بندر عباس – کنارک، احداث شبکه ریلی چابهار، ایرانشهر، زاهدان، مشهد، سرخس و همچنین از طرح­ ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: منطقه نمونه گردشگری ساحل غربی چابهار، منطقه نمونه گردشگری تالاب صورتی اشاره کردند.

 

همچنین پتروشیمی توسعه نگین مکران را معرفی کردند. و اشاره کردن به این که یکی از ضرورت­ های اصلی کشور، خروج از وضعیت خام فروشی و تولید مواد پتروشیمی به منظور ایجاد ارزش افزوده حداکثری از این منابع است. در همین راستا طرح پارک پتروشیمی مکران و پروژه ­های این طرح ارایه گردید.

سپس اعضای حاضر در جلسه ضمن معرفی خود و شرکت متبوع­شان، پیشنهادات و انتظارات و سؤالات خود را مطرح کردند.

در انتها از شرکت­ های علاقه ­مند به حضور فعال در کارگروه مکران دعوت گردید تا نسبت به تکمیل فرمی که بعد از جلسه و توسط کمیته تخصصی صنعت نفت در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت اقدام نموده تا پس از جمع­ بندی نظرات ایشان کارگروه مکران فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نماید.

این جلسه با حضور 43 نفر از 35 شرکت عضو در ساعت 17 به کار خود پایان داد.

 

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی

ماهنامه تخصصی

حامیان

آگهی های تبلیغاتی

  • افراد آنلاین : ۴
  • تعداد بازدید امروز : ۱,۱۷۹
  • تعداد بازدید کل : ۶,۵۹۰,۷۹۷