ثبت نامراهنما

داده های انجمن

ارزیابی محصولات سازندگان داخلی

ورود کاربران

ایمیل
رمز عبور
عضویت
یادآوری رمز عبور

«تعمیق ساخت داخل» رکن اساسی و ظرفیت پایدار قطع وابستگی‌های کشور/ صادرات ۵۷ میلیون تنی زنجیره فولاد در سال ۹۸

تعداد بازدید: 5636 کد خبر ۴۴۵
تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۳/۳۱

سرپرست وزارت صمت در جمع فعالان اقتصادی اصفهان اعلام کرد:
«تعمیق ساخت داخل» رکن اساسی و ظرفیت پایدار قطع وابستگی‌های کشور/ صادرات ۵۷ میلیون تنی زنجیره فولاد در سال ۹۸

 

سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: «تعمیق ساخت داخل» رکن اساسی و ظرفیت پایدار قطع وابستگی های کشور در واردات اقلام کالایی مختلف است که این مهم، همراه با توسعه صادرات و تحقق جهش تولید، جزو اولویت‌های کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هستند.


به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای اتوماسیون صنعتی به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و صنعتگران استان اصفهان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، گفت: به فراخور موضوعات مطرح شده در این جلسه هر یک از معاونین تکلیف دارند، موارد و مسائل مطرح شده را با تشکیل میز اصفهان تا دو هفته آینده به جد در دستور کار قرار دهند و موارد را تا حصول نتیجه لازم پیگیری نمایند.

 

ضرورت همکاری دوسویه دولت و بخش خصوصی برای عبور از محدودیت های تحریم و کرونا

وی افزود: به هر حال شرایط خاصی بر کشور حاکم است و با وجود تشدید تحریم های ظالمانه، طی ماه‌های اخیر با محدودیت ها و مشکلات متنابهی همچون شیوع ویروس کرونا نیز مواجه هستیم که مدیریت این موضوع، نیازمند تدبیر و همراهی دوسویه دولت و بخش خصوصی است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در یک نگاه واقع بینانه هم از سوی دولت و هم از سوی بخش خصوصی به واسطه سختی ها و البته ظرفیت های که در سطح کشور داریم، امیدهایی وجود دارد که در سایه همکاری مشترک می توانیم بسیاری از تهدید ها را به فرصتی بی بدیل تبدیل کنیم.

 

صادرات 42 میلیارد دلاری سال 98 با رکوردزنی 135 میلیون تن صادرات وزنی

وی اضافه کرد: سال ۹۸ را علی‌رغم همه محدودیت های موجود سپری کردیم و با حدود 42 میلیارد دلار صادرات به 100 کشور دنیا، شاهد رکوردزنی صادرات به لحاظ وزنی و به میزان 135 میلیون تن بودیم که در طول 41 سال گذشته برای اولین بار تحقق یافت و این اتفاق در اوج تحریم‌ها به وقوع پیوسته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حتی با وجود مضایق ارزی کشور، ما حدود 43 میلیارد دلار واردات به کشور داشتیم که بخش اعظمی از آن کالاهای اساسی، مواد اولیه و واسطه ای بوده است.

 

باید برای اقتصاد بدون نفت تمرین کنیم

مدرس خیابانی افزود: امروز در نقطه قرار گرفته ایم که دیگر درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفت، نقشی در اقتصاد کشور ندارد و باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم.

وی تصریح کرد: اتکا به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، طبیعتا تنگناهایی را برای صادرکنندگان ایجاد می کند؛ ولی این امر در اقتصاد بدون نفت غیرقابل اجتناب است.

 

باید ارز حاصل از صادرات، وارد چرخه اقتصادی کشور شود‌

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات نیز برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم، مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌‌های در دست اجرای بخش صنعتی کشور استفاده خواهد شد؛ لذا به هر طریق ممکن باید این ارز وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

 

کرونا، فرصتی مغتنم برای اثبات توان مدیریتی ایران در مقایسه با کشورهای ظاهرا توسعه یافته

مدرس خیابانی ادامه داد: شیوع ویروس کورونا در سطح جهان فرصت خوبی است تا نحوه اداره کشور را با وجود تمامی محدودیت ها و تحریم‌ها، با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنیم و این در حالی است که این کشورها تمام تلاش خود را معطوف به برجسته نمودن ضعفها و کمبودهای موجود نمودند.

وی افزود: مقایسه شرایط ما در تامین و عرضه مایحتاج و کالاهای مورد نیاز مردم که البته توأم با نجابت ذاتی مردم کشورمان نیز بوده است، با شرایط آشفته و غارتگری های مردم کشورهای به اصطلاح توسعه یافته که مسئولانشان ظاهراً خود را در بالاترین نقطه حکمرانی دنیا می بینند، به خوبی تفاوت ظرفیت های مدیریتی کشورمان را با آنها بیش از پیش عیان کرد.

وی اضافه کرد: امروز آمارها موید این نکته است که اقتصاد کشور های دنیا به طور متوسط بین نیم تا ۵ درصد رشد منفی داشته و تجارت دنیا بین ۱۳ تا ۳۳ درصد کاهش یافته و حتی شاهد آن هستیم که تجارت برخی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به یک سوم میزان شرایط و ارقام قبلی، رسیده است.

وی تصریح کرد: این آمارها مبین آن است که حجم بیکاری کشورهای حوزه یورو بین 4.5 تا 19.5 درصد افزایش یافته است و مسلما این آمارها، همچون آمار بیکاری ۴۰ میلیون نفر در آمریکا قابل کتمان نیست.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فارغ از مشکلات به وجود آمده از کرونا، اصل محدودیت‌های تجاری و اقتصادی کشور ما به واسطه تحریم های ظالمانه ای است که به صورت ویژه، دو نقطه اساسی یعنی توسعه صادرات و دیگری واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی را نشانه رفته است و سعی دارند با همه ابزار های خود عرصه را بر تجارت ما تنگ نمایند.

 

اولویت های وزارت صمت برای تحقق "جهش تولید"

مدرس خیابانی با اشاره به اولویت های وزارت صمت برای تحقق اهداف "جهش تولید"، افزود: حضور امروز ما در استان اصفهان و افتتاح چند طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی یک طرح با ظرفیت سرمایه گذاری بیش از ۷ هزار میلیارد تومان، جلوه ای از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیر کشورمان برای دستیابی واقعی به اهداف "جهش تولید" است.

وی تصریح کرد: هم اکنون به ازای ۸۶۰۰ واحد موجود در سطح استان اصفهان، 4 هزار 600 طرح در حال تکمیل بوده و مراحل راه اندازی خود را طی می‌کنند و در عمل به اندازه بیش از نصف واحدهای موجود در این استان طرح صنعتی در حال اجرا است و نکته اساسی طرح های در دست احداث اصفهان آن است که بالای 1600 طرح در حال اجرای دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد و 600 طرح دارای پیشرفت بالای 80 درصد است.

 

توسعه صنعتی متوقف نشده است

مدرس خیابانی بیان کرد: این آمارها موید این نکته است که علیرغم همه محدودیت‌ها و تحریم ها، کشور به خوبی در حال اداره است و توسعه صنعتی متوقف نشده است.

وی گفت: دستیابی به اهداف "جهش تولید"، شعار نیست؛ چرا که به عنوان نمونه شاهد افزایش ۱۴۴ درصدی تولید ماشین لباسشویی، رشد ۵۰ درصدی تولید تلویزیون و با وجود تمامی مشکلات شاهد افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو طی 3 ماه اخیر در کشور هستیم که این‌ها مصداق جهش تولید است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال برای تولید یک میلیون و 200 دستگاه خودرو در کشور هدفگذاری شده که گامی بزرگ در راستای "جهش تولید" است.

مدرس خیابانی اضافه کرد: افزایش حدود 7 درصدی تولیدات بخش پتروشیمی و یا آمار افزایشی تولیدات صنعتی کشور آن هم در مقطعی که تحریم ها به سخت‌ترین شکل ممکن در حال اعمال است و بی سابقه ترین تحریم هایی که می تواند متوجه یک کشور باشد امروز متوجه ایران بوده، افتخار آمیز است.

وی تصریح کرد: موفقیت های موجود مرهون تلاش ها و مجاهدت های بخش خصوصی و همه ارکان نظام و دولت است.

 

"خودباوری" مهمترین اصل برای تحقق "جهش تولید"

مدرس خیابانی ادامه داد: تردید ندارم که برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در راستای "جهش تولید" اولین و مهمترین اصل "خودباوری" است و به عنوان یک خادم در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد راسخ دارم که جهش تولید محقق خواهد شد.

وی گفت: مدیران ما باید این باور را داشته باشند که موفقیت های بدست آمده در سال ۹۸ در بخش تولید و تجارت کشور، امسال نیز علی رغم وجود همه دشواری ها و سختی های پیش روی کاملاً قابل تحقق است.

 

هم اکنون بیش از 80 درصد مرزهای تجاری کشور فعال هستند

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود تعطیلی اکثر مرزها در دو ماهه اول سال، خوشبختانه هم اکنون بیش از ۸۰ درصد مرزهای تجاری کشور باز بوده و فعال هستند و مشخصاً صادرات کشورمان به افغانستان در اردیبهشت ماه، سه برابر میزان مدت مشابه سال قبل بوده است.

 

"تولید" محوری ترین مسئله کشور

مدرس خیابانی در تشریح برنامه های وزارت صمت برای سال ۹۹ گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری همواره تاکید فرمودند، امروز بزرگترین و محوری ترین مسئله کشور "تولید" است و "جهش تولید" تکلیف همه دستگاه ها، بخش خصوصی و همه عوامل موثر در این حوزه است و همه برای افزایش تولید در کشور باید بسیج شوند و گام های عملی بردارند.

وی اضافه کرد: اولین قدم موثر برای تحقق و افزایش تولید، تامین مواد اولیه است و در این خصوص، روی تامین ارز از محل ارز حاصل از صادرات برنامه ریزی کرده ایم که بر اساس آن، کمیته تهاتر ارزی شکل گرفته و به عنوان نمونه مواد اولیه صنعت خودروسازی از همین محل تا شهریور ماه تامین شده و این روند در این صنعت و سایر صنایع مثل نساجی و دیگر موارد تداوم خواهد داشت.

 

تحقق "جهش تولید" از مسیر "جهش صادرات"

مدرس خیابانی افزود: افزایش تولید با نگاه صرف به تأمین بازار داخلی محقق نمی شود و مسیر اصلی آن توسعه صادرات است و امروز صادرات بهترین مسیری است که می توانیم "جهش تولید" را با آن محقق سازیم.

 

"ساخت داخل" رکن اساسی و ظرفیت پایدار قطع وابستگی های کشور

وی با اشاره به ساخت داخل به عنوان رکن اساسی و یک ظرفیت پایدار برای قطع وابستگی صنعت کشور، تاکید کرد: بدون تحقق "ساخت داخل"، حتی افزایش تولید نیز می تواند وابستگی ما را به خارج از کشور افزایش دهد؛ لذا افزایش عمق ساخت داخل یک ضرورت واجب برای کشور است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته واردات بیش از ۱۵۰۰ ردیف کالایی ممنوع شد و طی دو هفته اخیر نیز بیش از از ۶۰۰ ردیف کالایی دیگر نیز مشمول ممنوعیت واردات و ثبت سفارش شده است و حتی امروز نیز همزمان با افتتاح طرح تولید باتری و بازدید از خط تولید ریل ملی در اصفهان، ممنوعیت واردات این اقلام نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

تعریف برش های استانی و بخشی برای تحقق ساخت داخل و کاهش ارزبری ۳ میلیارد دلاری سال 99

مدرس خیابانی افزود: به شدت "ساخت داخل" را تقویت خواهیم کرد و امسال بیش از ۳ میلیارد دلار کاهش ارزبری از محل ساخت داخل در دستور کار است و در همین راستا برش های استانی و صنعتی نیز تعریف و هدفگذاری موجود، ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون برش استانی صادرات نیز به طور مشخص هدف گذاری شده و به هر یک از استان‌ها اعلام شده است که البته این برش ها بر مبنای توان و ظرفیت تجاری آنها تعریف شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: به طور مستمر عملکرد استان ها و بخش های مختلف در تحقق "جهش تولید"، "صادرات" و "ساخت داخل"، مورد پایش و رصد قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقدامات و گام های برداشته شده برای همکاری و همراهی با شرکت های دانش بنیان و بخش علمی کشور گفت: ساخت داخل بدون اتکا به دانش امکان پذیر نیست و باید به فناوری های لازم دست یابیم و این مستلزم توجه به "ظرفیت های داخلی"، "بهره گیری از مهندسی معکوس" در برخی تولیدات و یا "انتقال تکنولوژی" از شرکای خارجی است.

 

تأمین معیشت مردم از رئوس برنامه های وزارت صمت

سرپرست وزارت صمت بیان کرد: "تامین معیشت مردم" جزو اولویت ها و از رئوس برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است این مهم در تقابل با برنامه ریزی ها و منویات دشمنان کشورمان می باشد که معیشت و اشتغال مردم را هدف قرار داده اند همه ما در تمامی بخش‌های موثر در این حوزه ها است که نقشه شوم آنها را برآب کنیم.

مدرس خیابانی گفت: امروز برای توسعه بخش های مختلف صنعتی کشور و ایجاد ارزش افزوده حتماً جلوی صادرات مواد خام را خواهیم گرفت و این منوط به ایجاد زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات نهایی است به عنوان نمونه در صنعت فولاد گام های برداشته شده باید تکمیل و محصولات فولادی ما در پایان زنجیره تولید خود صادر شوند.

 

صادرات 57 میلیون تنی زنجیره فولاد در سال 98

وی با اشاره به صادرات بیش از ۵۷ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد کشور در طول سال گذشته افزود: این صنعت افتخار کشور به شمار می آید و سال ۹۸ بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات فولاد داشته و امسال برنامه وزارت صمت دستیابی به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد است و هدفگذاری ما امسال افزایش ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۳۷ میلیون تن ظرفیت اسمی به ۴۲ میلیون تن است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: برنامه وزارت صمت برای امسال، تولید ۲۸ میلیون تن فولاد است؛ بر اساس چشم انداز افق ۱۴۰۴ تولید این محصول باید به 55 میلیون تن برسد.

 

زنجیره فلزات اساسی، مناسب ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی کشور

سرپرست وزارت صمت گفت: زنجیره فلزات اساسی از جمله زنجیره فولاد، نزدیکترین و مناسب ترین بخش برای جایگزینی درآمدهای نفتی است و اگر قرار است به کشور ما برچسب اقتصاد تک محصولی بخورد، بهتر است این اقتصاد تک محصولی بخش معدن باشد و باید از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم.

 

سیاست وزارت صمت توزیع منافع صادرات زنجیره فولاد میان تمام زنجیره است

مدرس خیابانی در پایان تاکید کرد: سیاست کلی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص صنعت فولاد توزیع منافع صادرات میان همه زنجیره فولاد است و البته اولویت در این است که صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر هدایت شود.

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی

ماهنامه تخصصی

حامیان

آگهی های تبلیغاتی

  • افراد آنلاین : ۵
  • تعداد بازدید امروز : ۳۲۵
  • تعداد بازدید کل : ۶,۵۸۹,۹۴۳