ثبت نامراهنما

داده های انجمن

ارزیابی محصولات سازندگان داخلی

ورود کاربران

ایمیل
رمز عبور
عضویت
یادآوری رمز عبور

اتوماسیون صنعتی در ساعت صنعت

تعداد بازدید: 3208 کد خبر ۲۷۸
تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
اتوماسیون صنعتی در ساعت صنعت

 

به گزارش روابط عمومی انجمن؛ پیرو دعوت شبکه رادیویی اقتصاد از انجمن صنفی شرکتهای اتوماسیون صنعتی، نمایندگان این انجمن در برنامه ی ساعت صنعت حاضر شدند و به بیان موضوعات مرتبط به این حوزه پرداختند. در این برنامه که با هدف استفاده از مولفه ها و راهکارهای اقتصاد مقاومتی، ساعت 21 روزهای زوج از شبکه رادیویی اقتصاد پخش میگردد، آقای مهندس وحید تیموری، دبیر، آقای مهندس مهران باباپور، عضو هیأت مدیره، آقای مهندس مهدی شهابی نایب رییس هیأت مدیره و آقای مهندس آرتور هووسپیان، مدیر عامل شرکت فرازگامان حضور داشتند، ظرفیت‌ها و پتانسیل های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌ی اتوماسیون صنعتی و اقداماتی که تا کنون در این حوزه در کشور انجام شده است مورد گفتگو قرار گرفت.

در ابتدای برنامه، گوینده کارشناس برنامه، خود فرمان و رباتیزه کردن صنعت را اتوماسیون صنعتی تعریف کرد و هدایت،کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌های تولیدی در حیطه صنعت را حایز اهمیت دانست. ایشان در ادامه‌ی صحبت‌های خود به تاریخچه‌ی شکل گیری اتوماسیون صنعتی و تأسیس این انجمن در سال 1372 اشاره و از اتوماسیون به عنوان سیستم کنترل ابزار دقیق و اجزای اصلی و غیر قابل انکار در هر صنعت یاد کرد.

مهندس تیموری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیونی صنعتی صحبت‌های خود را با تعریف اتوماسیون صنعتی شروع و ادامه داد: اتوماسیون صنعتی ترکیبی از دو کلمه اتوماتیک و اکشن به معنای عملکرد خودکار است و اتوماسیون صنعتی دلالت دارد بر کاهش عملکرد انسانی در فرآیند ها و سیستم‌ها تا جایی که می توان به سیستم‌های خودمختار رسید. اتوماسیون یک مفهوم است و محصول نیست، مفهومی که با بکار گیری یک سری از فناوری‌ها پیاده سازی می شود و در صنایع مختلف کاربرد دارد. وی در ادامه گفت: مکانیزاسیون به معنای استفاده از ابزار در کارها با هدف کاهش بار عضلانی است در حالیکه در اتوماسیون هم بار مغزی کاهش پیدا می‌کند و هم بار عضلانی. عرصه‌ی اتوماسیون یکی از پذیرا ترین عرصه‌ها برای ورود تکنولوژی های جدید است. ورود اتوماسیون در صنعت، تعریف اتوماسیون صنعتی است که امروزه این مفهوم به نوعی، دلالت دارد بر استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک و در صنعت به کاهش و یا حذف نیروی انسانی. تیموری در ادامه مزایای اتوماسیون صنعتی را با اشاره به مواردی از جمله؛

1. افزایش کیفیت محصول و پایداری کیفیت؛

2.  افزایش سرعت تولید؛

3. افزایش انعطاف‌پذیری خط یا فرآیند تولید؛

4. افزایش ایمنی؛

5. افزایش امکان نظارت و پایش تولید؛

6. افزایش بهره‌وری؛

7. افزایش سطح پذیرش اقدامات توسعه ای؛

8. کاهش ضایعات انرژی و مواد اولیه؛ بیان کرد و اتوماسیون را به عنوان راهکاری برای مقابله با آلودگی محیط زیست که یکی از معضلات امروزه جوامع بشری است، دانست.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در برنامه‌ی ساعت صنعت و در مقایسه ی وضعیت اتوماسیون صنعتی در کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از آنجاییکه اتوماسیون، تکنولوژی محور است، نمی توان تحلیل درستی در این زمینه ارایه نمود. در واقع اتوماسیون فناوری است که مبنای آن پیشرفت تکنولوژی است و باید پذیرفت که هر چقدر ارتباط ما با دنیا و کشورهای صاحب تکنولوژی بیشتر باشد، می توانیم شاهد روند سرعت پیشرفت دراین صنعت باشیم.

در ادامه آقای مهندس باباپور با اشاره به تاریخچه‌ی اتوماسیون درکشور، وضعیت اتوماسیون و اقداماتی که تا کنون در این زمینه انجام شده است را اینگونه توضیح داد؛ در ابتدا بسیاری از شرکت‌های ایرانی، سیستم‌های الکترومکانیکی داشتند که بسیاری از آنها، در صدد بهینه سازی و سیستم‌های کنترل شرکت‌های خود هستند.

بعد از آن سیستم‌های پنوماتیکی و هیدرولیکی است و واحد هایی که در مناطق خطر قرار دارند، مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، از سیستم نیوماتیکی و واحد های سر چاهی و سرراهی از سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می کنند. از اواخر دهه‌ی شصت، سیستم های اتوماسیون الکترونیکی وارد بازار صنعت شده است که شرکت‌های اتوماسیون صنعتی نیز همزمان با ورود تکنولوژی‌ها، بروز شده اند و واحدهای صنعتی را با سیستم‌های جدید تجهیز کرده اند.

در بخش دوم برنامه‌ی ساعت صنعت، آقای مهندس شهابی با تأکید بر مزایای اتوماسیون صنعتی و افزایش کیفیت محصول و بالطبع آن جلوگیری از ضایعات در کارخانجات و پایین آمدن بهای تمام شده­‌ی محصول، اتوماسیون صنعتی را از عوامل موثر در اقتصاد و پایین آمدن هزینه‌های کارخانجات دانست.

در بخش دیگری، آقای مهندس  هووسپیان، به میزان استفاده ی کارخانجات در بهره مندی از دانش اتوماسیون صنعتی اشاره کرد. وی استفاده از اتوماسیون را در بخش‌های تولید، پیاده سازی و راه اندازی خط تولید حایز اهمیت دانست. هووسپیان در ادامه افزود: وضعیت بهره گیری ازاتوماسیون صنعتی در کشور در مقایسه با کشورهای خارجی در تمامی بخش‌ها، مطلوب نیست. البته این موضوع در صنایع مختلف متفاوت است و در صنایعی که نیاز به اتوماسیون داشته اند وضعیت بهتر و در صنایعی که محجور مانده اند، درجه‌ی بهره‌مندی از اتوماسیون صنعتی پایین تر است.  وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی در کشور در زمینه‌ی تولید ابزارهای اتوماسیونی فعال هستند، گروه دیگری محصولات اتوماسیونی اعم از خارجی و داخلی را ارایه می دهند و شرکت‌هایی نیز برای مسایل مختلف و مرتبط، راهکار ارایه می نمایند که از آن به تعریف پیاده سازی یاد می‌شود و در واقع راه اندازی، روش استفاده از تجهیزات است. گفتنی است که هر سه بخش از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ما در این صنعت در ابتدای راه هستیم و با توجه به نیاز مبرم صنایع ما به استفاده از اتوماسیون در صنایع، می بایست توجه ویژهای به این امر شود.

هووسپیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتقاء جایگاه برند ایرانی در محصولات مهندسی تأکید و خواستار ارتقاء محصول ساخت ایران در این زمینه شد. ایشان ادامه داد که این موضوع تنها با تلاش شرکت‌های خصوصی اتفاق نمی افتد و می توان با انجام پروژه های مشترک با شرکتهای فعال در این حوزه در سایر کشورها، در تحقق این امر گام برداشت و گسترش روابط و ارتباطات در این زمینه راهگشا خواهد بود. وی موضوع صادرات خدمات مهندسی را با مثالی شروع کرد و گفت: سخت است کارشناسان نروژی در کویت کار انجام دهند، ما در ایران نیروهای متخصص و توانمندی داریم و این پتانسیل را داریم تا با هزینه های به مراتب کمتر، صاردات خدمات مهندسی داشته باشیم و این امر مستلزم آن است که در بازارهای جهانی با شرکت‌های خارجی شریک شویم.

باباپور در قسمت دیگری از صحبت‌های خود در برنامه ی ساعت صنعت گفت: می‌بایست با حفظ ارتباطات  با خارجی‌ها و خصوصأ کشورهای صاحب تکنولوژی، شرکت‌های ایرانی را بروز نگه داریم.

در بخش دیگری از برنامه، شهابی به موضوع فاینانس اشاره کرد و این موضوع را مشکلی جدی برای شرکت‌های ایرانی دانست و خواستار برنامه‌ریزی عملی و موثر در این زمینه شد.

گفتنی است فایل صوتی مشروح صحبت‌­های نمایندگان انجمن صنفی شرکت­‌های اتوماسیون صنعتی در برنامه‌­ی ساعت صنعت شبکه‌ی رادیویی اقتصاد، که در سه قسمت چهل و پنج دقیقه‌ای ضبط و پخش گردیده است، در دبیرخانه انجمن موجود است و علاقه مندان می‌توانند از طریق تماس با روابط عمومی انجمن به فایل مربوطه دسترسی پیدا کنند.

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی

ماهنامه تخصصی

حامیان

آگهی های تبلیغاتی

  • افراد آنلاین : ۵
  • تعداد بازدید امروز : ۵۰
  • تعداد بازدید کل : ۶,۵۸۹,۶۶۸